Voorbereiding Veilige Mac Scan

Het is handig om je een klein beetje voor te bereiden op de scan.

Op deze pagina vind je precies wat je kunt doen, en zie je ook gelijk hoe het gaat werken.

Hoe ziet het verbinden er uit?

In onderstaande video zie je hoe je je Apple ID kunt opzoeken, als je dat nog niet gedeeld had. (Die heb ik nodig om te kunnen verbinden.)

En ik laat je ook gelijk zien hoe het verder werkt, zodat je goed weet wat er gaat gebeuren.

Het belangrijkste om te weten voor jou is:

  1. Wanneer ik verbinding ga maken verschijnt op je Mac rechtsboven een melding
  2. Ga met je muis over die melding om de knop “Opties” te zien
  3. Klik dan op “Accepteren”
  4. En daarna in het volgende scherm “Mijn computer besturen”, en weer “Accepteren”

Als het verbinden niet lukt…

Soms lukt het niet gelijk om te verbinden. Geen paniek, dan komen we er altijd nog uit.

Wat vaak de reden is, is dat de Mac in “Niet storen”-modus staat. Of vanaf macOS 12: in Focus-mode.

Je kunt dit eventueel controleren voor het gesprek, om te zorgen dat je niet in die modus zit.

Hoe je dat doet is wel verschillend afhankelijk van je macOS-versie, en ik laat je hier een paar opties zien:

macOS Catalina

  1. Helemaal rechtsboven, naast de datum en tijd, zie je drie puntjes met streepjes er naast
  2. Klik er op, en er schuift een balk je scherm in
  3. Binnen die balk scroll je helemaal naar boven, voorbij wat de bovenkant lijkt
  4. Hier zie je de optie “Niet storen” staan, zorg dat die uit staat

(Afbeeldingen voor Catalina volgen nog.)

macOS Big Sur en macOS Monterey

  1. Rechtsboven in je scherm, net links van de datum en tijd, zie je dit icoontje, van een soort twee horizontale ovaaltjes:
  2. In het venster wat uitklapt zie je rechtsboven “Niet storen”, met een maan er naast;
  3. Die maan moet zwart/wit zijn, niet paars gekleurd. Als de maan paars gekleurd is klik je er op om de maan zwart/wit te maken.

Goed:

Niet goed:

Voor macOS 12 Monterey kan er op die positie in plaats van “Niet storen” bijvoorbeeld ook “Persoonlijk” of “Slapen” staan. Het principe is dan nog steeds gelijk: we willen dat grijs zien, niet gekleurd.

Alternatieve methode: TeamViewer

Wanneer het verbinden echt niet lukt, of als je niet bent ingelogd op iCloud op je Mac, kunnen we gebruik maken van TeamViewer.

De installatie van TeamViewer laat ik zien in deze video (download-link onder de video):

De link voor TeamViewer: https://applecoach.nl/app/teamviewerdl

Wachtwoorden: ik vraag je er niet om, maar houd ze wel klaar

Zorg dat je je wachtwoorden klaar hebt als het kan.

Denk hierbij aan het wachtwoord van je iCloud, je e-mail, en je Mac zelf.

Nooit tijdens het gesprek zal ik je vragen wat je wachtwoord is, maar het kan wel zijn dat ik bijvoorbeeld een instelling van je e-mail wil nakijken waarvoor het nodig is dat je je wachtwoord intypt. Handig als jij ze dus vast bij de hand hebt.

Komen je wachtwoord automatisch in iets als Sleutelhanger? Dan is dat natuurlijk perfect, en hoef je niets te doen.

Waarom zie ik een ander e-mailadres?

Hier heb ik wel eens vragen over gehad, dus ik vertel het vast even. Als ik verbinding maak met je Mac, zal dat waarschijnlijk zijn met één van deze e-mailadressen in beeld:

  • martijn.engler@me.com
  • martijn.engler@icloud.com
  • martijn@crystal-labs.nl

Die zijn echt allemaal van mij, en zijn de adressen gekoppeld aan mijn Apple ID.

Vandaar dat je niet ziet martijn@applecoach.nl zoals je misschien zou verwachten.

En je bent er klaar voor!

Je bent er helemaal klaar voor, en geen zorgen als je iets niet weet, of hebt overgeslagen.

Ik ben er juist om je te helpen, dus het komt sowieso goed. 👍🏻